Historia
Den 7 mars 1925 bildades Kristianstads Lawn Tennisklubb, numera Kristianstads Tennisklubb, vid ett möte i Kristianstads Läroverks sångsal. Förhandlingarna leddes av friherre O Palmstjerna och resulterade i att 42 personer gick in som medlemmar i den nybildade föreningen. Till klubbens förste ordförande valdes major Allan Uggla.

Den första milstolpen

Under de första åren förfogade klubben över endast en utomhusbana. En mycket betydande milstolpe passerades exakt 10 år efter klubbens tillblivelse när den första inomhusbanan, vår nuvarande A-hall, invigdes i mars 1935.

Samtidigt som hallen höll på att uppföras anställdes Eric Jönsson (bilden), bördig från Lund, som heltidsanställd vaktmästare och intendent för en årlig lön av 600 kronor plus fri bostad i tennishallen.

Lite anläggningshistoria
Bankapaciteten var länge ett problem för klubben. I verksamhetsberättelsen för 1963 kan man läsa att KTK då var landets 5:e största tennisklubb med 409 medlemmar. Beläggningen i vår enda inomhushall var minst sagt hundraprocentig, med spel mellan 07.00 och 22.00 veckans alla dagar.
Det dröjde ända till hösten 1972 innan vår andra inomhusbana, nuvarande B-hallen kunde erbjuda en avlastning. Efter några år var det fullspikat igen, varför klubbstyrelsen under 1978 beslöt införa ett system med ”50-minuters-timmar” för att bereda plats för alla tennisentusiaster. Det var först i och med C-hallens tillkomst, april 1982, som det uppstod något egentligt överskott på speltimmar att hyra.
Samtidigt som problemet med för få inomhusbanor successivt kunde lösas skapades nya beträffande utomhusspelet. Det var nämligen på befintliga utebanor som de nya hallarna byggdes. Efter tillkomsten av C-hallen fanns det endast en utomhusbana kvar inom anläggningen – tidigare bana 3, byggd och skänkt av kommunen 1966.

Kristianstads Tenniscenter blir till
Så kom då beslut och genomförande av det mest omfattande investeringsprogrammet i klubbens historia. Under arbetsnamnet ”Kristianstads Tenniscenter” och i tre etapper byggdes en ny servicedel med entré, kansli, cafeteria och nya omklädningsrum (klart 5/12 1988), en fjärde inomhushall, D-hallen (invigd den 9/2 1991), samt två nya utebanor (klara våren 1991).

Framgångsrika år
1960-talet representerar ett framgångsrikt decennium för KTK-tennisen. A-laget var uppe i final om lag-SM utomhus 1965. 1967 avancerade KTK till elitserien inomhus. Sejouren blev endast ettårig. Under mitten av 1960-talet var vi bästa klubb i Skåne på pojkjuniorsidan.

Framgångarna i juniorspelet på 1960-talet var verkligen massiva och kröntes 1967 med det första svenska mästerskapet i singel i klubbens historia (H F Nordström, bilden).

1981 deltog Ingela Sjögren (bilden) i Sveriges vinnande lag i junior-EM. 1986 spelade KTK upp sig i elitserien för både damer och herrar.

Klubbens största juniorframgång inregistrerades 1989 då våra pojkjuniorer blev svenska lagmästare inomhus genom trion Mikael Tillström (bilden), Henrik Lindqvist och Anders Lindgren. Lag-triumfen föregicks av en individuell SM-titel under 1988 till Mikael, erövrad vid JSM utomhus i klass pojkar 15-16 år.

Våra veteraner har länge varit något av en ryggrad inom klubben och har efter hand utvecklats mot en allt högre kvalitet. KTK har sedan mitten av 80-talet erövrat mer än 25 SM-titlar i olika klasser och den senaste framgången stod Hans Borglund (bilden) för när han våren 2003 tog hem Europamästartiteln i Österrike för herrar 80+

Lagmeriter genom åren
1965 Final utomhus, seniorer SM